måndag 19 november 2012

What if the sky is not your limit?

Tänkte snacka lite om motivation idag, sätta realistiska mål och motverka misslyckanden!

Jag tycker det är lättare att motivera sig att gå till gymmet om man inte har för höga mål.
Om man t.ex. planerar att gå ner 20kg, tycker jag att det är bättre att istället för att sätta målribban direkt på -20kg (även om det är slutmålet) och kanske börja med att sätta små delmål, att man ska ändra sina matvanor, Promenera till jobbet eller ta en extra lång runda med hunden/sambon/kompisen under kvällen. När man sen ser att det funkar kan man lägga till ytterligare. Bestämma att man går och simmar en gång i veckan, kanske passar på att sola medan man ändå är där. Köper ett gymkort, bokar in ett pass spinning eller bodystep i veckan för att träffa andra människor med hälsan i fokus, en timma i gymmet någon annan dag. Sen ökar man på allt efter som! Långsamma förändringar och variation, man väver alltså in det nya i det gamla, dels för att förhindra att man satsar för hårt och sen tröttnar, men också för att hinna känna efter vad som passar just dig och din vardag! Man måste inse att man faktiskt har tid att gå och träna, se det som en investering inför framtiden! Förhoppningsvis ska man ju ändra hela sin livsstil för alltid, inte bara för ett par månader! Då är det bättre att skynda långsamt, det är en så viktig del i livet att man ska göra det ordentligt från början, så man får en god relation till träningen! Slippa se det som ett måste, för då kommer det inte funka i längden. Med detta menar jag inte att man ska skynda FÖR långsamt! Att gå från att aldrig träna till att träna ett par dagar i veckan kanske kan utveckla sig under en månad, Max två. Där man samtidigt ändrar sina kostvanor, sin syn på hälsan och utvecklar en god relation till träningen!

Jag brukar fråga mig själv följande; "Vill du verkligen sitta och ha tv kväll med dig själv varje kväll? Har du tid med det? Vågar du möta ditt framtida jag och försvara de timmar du spenderat i soffan framför tv eller dator, när hon ifrågasätter varför du ser ut som du gör? Varför du sover så dåligt, varför du är trött hela tiden, inte orkar hålla samma tempo som barnen eller är trött i lederna?"
Det är SÅ lätt att avvara en timma om dagen, för att må bättre i framtiden, eller hur? På samma sätt som man lägger undan pengar varje månad för att spara inför framtiden, lägger man undan tid för att kanske få leva längre i framtiden!

Jag brukar tänka så här när det känns svårt, vad det än gäller; det är bara jag som kan göra något åt det, det är mitt ansvar att få det här att hända, det är min satsning och jag vinner på att göra det här i längden, och har jag tur så vinner även andra på det här! Mitt liv - min framtid!

Jag själv blir starkare av utmaningar, och jag tror att du blir det också!

Lycka till! Vi kämpar tillsammans!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar